„Atunci când pășești pe o piață de un miliard de euro, nu poți fi un amator”- Călin Fusu (Neogen)

Despre Călin Fusu

Călin Fusu e printre primii investitori români în servicii și aplicații online. Este acționar și CEO al Grupului Neogen, ce deține portalul de recrutare Bestjobs.eu (afacere cu venituri anuale în jur de 7 milioane de euro, cu marjă de profit de 30%), platforma de comerț online Vivre.eu (40+ milioane), Frisbo, Conso, și dezvoltă o extensie a Bestjobs numită Bestjobs Staffing, un „Uber pentru locuri de muncă pe termen scurt”.

A făcut senzație cu vânzarea aplicației de taximetrie Clever Taxi, împreună cu alți investitori, către producătorul auto german Daimler AG, pentru o sumă neprecizată, dar nu mai mică de 10 milioane de euro.
Mai jos, vă prezentăm profilul unui investitor în tehnologie, business angel în timpul liber, călit în peste 18 ani de bătălii pe diferite piețe – Călin Fusu.

Pentru o lectură mai cursivă, în temele esențiale, au fost eliminate întrebările.

Sunt probabil cel mai flexibil investitor

Când investesc, prefer să nu modific nimic, prefer să nici nu mai calc pe-acolo. Dar nu întotdeauna se întâmplă așa cum vrei, în unele investiții a trebuit să mă implic mai mult, pentru a duce business-ul într-o altă direcție, pentru a-l reorienta.
Sunt probabil cel mai flexibil investitor – nu sunt un investitor instituțional, prins în reguli, intru minoritar, cu participații în jur de 20% din afacere. Am avut întotdeauna în intenție ca investițiile mele să ajungă lider de piață, de aceea un criteriu de selecție este și analiza pieței din perspectiva unei probabile intrări a unui investitor străin mare, dacă are motive să intre sau nu.

Exit-urile bune sunt atunci când ești căutat, nu când cauți tu

Nu sunt ca un broker, să investesc în ideea de exit. Faptul că am ieșit din business-ul cu aplicația Clever Taxi poate că a contribuit la brandul meu de investitor, dar nu am intenționat de la început așa ceva. Exit-urile bune sunt atunci când ești căutat, nu când cauți tu.

E bine dacă ești pe locul 2?

Uneori, da. E bine să fii pe locul doi, ai unde crește. Sunt piețe care nu suportă mai mult de doi jucători, al treilea nu rezistă. Nu aș vrea să fiu niciodată pe locul trei.

Cel mai mare succes?

Categoric BestJobs – a ajutat profesional și a schimbat viață a sute de mii de oameni.
După Clever am investit în iTaxi la Chișinău, pentru că aplicațiile de taximetrie sunt un business profitabil, ai costuri numai de salarii și marketing și ai ca venituri un procent din transportul unei țări sau al unui oraș.
(Grupul Neogen a achiziționat 47% dintr-o companie din Republica Moldova care administrează o aplicație mobilă care permite comandarea de curse cu taxiul – nota red.).
Frecvent, după ce investesc, încerc să înțeleg ce resurse de management mai sunt necesare și încerc să întăresc echipa de management.

Conso – un business în care mă implic mult

Conso e un business unde va trebui să mă implic mai mult, să schimbăm modelul – inițial era un business de media, dar trebuie translat în zona tranzacțională.
Ce mi-a atras atenția la Conso? M-a abordat un IFN (instituție financiară nonbancară) din Republica Moldova cu ideea unei extinderi în România. După ce am studiat piața, mi-a dat seama că este o competiție acerbă, așa că m-am gândit că un agregator pentru servicii financiare și bancare ar fi o idee mai bună decât simpla prezență în online a unui IFN. Am analizat piață și am descoperit Conso. Ne propunem să ne transformam în principalul canal de comunicare și de tranzacționare între instituțiile financiare și clienții lor, actuali și potențiali.
(Grupul Neogen a intrat în acționariatul companiei Conso Media Group SRL, care administrează comparatorul online de servicii financiare Conso.ro, cu o participație de aproape 27%. Conso.ro are peste 180.000 de utilizatori unici și peste 700.000 afisari lunar – nota red.).

Aplicăm noile tehnologii numai la businessul pe care îl știm. O nouă interfață pentru Bestjobs

Starbiter (redenumit între timp Bestjobs Staffing) e un produs intern al Bestjobs, un spin-in, un alt instrument al business-ului. Acoperă o necesitate evidentă, și anume piața de short-term employer. E vorba de piața de slujbe temporare sau cu contract scurt, care sunt foarte cerute și foarte căutate.
Noi știm un singur tip de business, cel de marketplace-uri. Nu vreau să ies din grădina asta, dar adoptăm toate tehnologiile noi ca să dezvoltăm zona. Și o tehnologie de mare interes este blockchain-ul – prin faptul că utilizează token-urile (monedă proprie) tocmai pentru a stimula lichiditatea în marketplace-uri. Iar token-urile sunt un instrument limitat, dedicat pentru acea economie.
Ne gândim serios la o nouă interfață pentru Bestjobs – cea de voice.
Intenționam să adoptăm această tehnologie în businessurile noastre existente, în loc să tastezi pe platforma BestJobs, vei vorbi cu Bestjobs.

Nu am o divizie de investiții. Sunt part-time investor

Antreprenoriatul românesc e mai firav pentru că finanțarea este mai firavă. Nu este un ecosistem de business angels. Eu sunt un business angel într-o etapă un pic mai avansată, nu pentru startupuri care au nevoie de 10.000 de euro, noi lucrăm la peste 100.000 de euro, până într-un milion de euro investiții.
Nu am o divizie de investiții, asta o fac eu în timpul liber – sunt part-time manager la Bestjobs și part-time investor, nu am o echipă dedicată. Investițiile nu sunt o parte a businessului meu. Noi investim mai rar, dar ne implicăm mai mult în entitățile noi atrase – discuții, traininguri, updatam managementul.
De obicei, un investitor vrea o creștere rapidă a afacerii în care tocmai a intrat, de aceea au fost și situații când am fost refuzați, voiau să se dezvolte în ritmul lor, fără push-uri.
Vivre este un retailer online de produse pentru casă și lifestyle, extinsă în alte 7 țări din estul Europei, unde sunt singurul investitor în companie, în afară de acționarii din management. Acum are venituri de peste 36 milioane de euro și continuă să se dezvolte. Este genul de investiție la care mă bucur să nu intervin,după cum spuneam.
La Neogen am acceptat să intre fonduri americane, sunt foarte confortabil cu aceste tipuri de parteneriate – noi suntem conștienți de limitele noastre și suntem bucuroși când mai vine cineva și ne pune întrebări inconfortabile.

Lipsa de focusare este o greșeală fatală în business

Focusarea e o problemă pentru mulți manageri ce își conduc businessuri proprii – îți vin prea multe idei și uiți care este drumul tău.
Prin definiție, un antreprenor are multe idei, este efervescent – iar cea mai mare greșeală tocmai asta este, lipsa de focusare și de înțelegere a faptului că are resurse limitate – trebuie să se mențină super-focusat ca să aibă șanse.
Atunci când pășești pe o piață de un miliard de euro, nu poți fi un amator.
Acolo sunt oameni serioși, care vând de un miliard, trebuie să fii extrem de concentrat, să ai o abordare foarte clară pe care să o urmezi un timp îndelungat.
Dacă o schimbi mereu, ești pierdut.

Mai curând apreciez rapiditatea decât să măsor de zece ori

Ce te definește pe tine că om de business de succes?
Am avut rezistență, anduranță, am făcut greșeli după greșeli, dar nu am abandonat direcția majoră. Și am avut norocul și unui business – Bestjobs – care a fost profitabil de-a lungul întregii călătorii. În ciuda managementului, businessul a supraviețuit(râde).
Ai nevoie și de rezistență fizică, și aici vorbesc foarte serios, pentru că presiunea e foarte mare. De aceea și fac sport ori de câte ori pot. Nu e un moft. Sunt analitic, dar până la un punct. Mai curând apreciez rapiditatea decât să măsor de zece ori, piața nu te așteaptă, se schimbă oportunitățile.

La ce te uiți când alegi un business în care să investești?

1. să funcționeze pe o piață mare, de peste 1 miliard de euro, iar structura pieței să fie de așa natură încât businessul ales să poată deveni numărul 1.
2. să nu fie dominată de un jucător mare.
3. echipa să fi demonstrat că poate crește businessul.

Am nevoie de o singură întâlnire ca să îmi dau seama dacă voi investi sau nu

Am nevoie de o singură întâlnire ca să îmi dau seama dacă voi investi sau nu într-un business. Pentru că eu înțeleg piețele, pot vedea repede dacă businessul e structurat corect și dacă e bine poziționat.
Văd firmele în care investesc că pe niște clienți – mă întreb dacă mă vor ei, pentru că ei sunt cei care decid.
Dacă mă acceptă că partener investitor, mă bucur – îmi pun banii în trenul lor și în călătoria lor profitabilă.

Prea multe piețe, prea multe produse… Așa am pierdut bani și timp

Ce greșeli am făcut? În primul rând defocusare, apoi proiecte după proiecte eșuate, țări după țări, extinderi internaționale eșuate. Greșeli de necunoștință, nu știam că nu poți face zece experimente în același timp, că trebuie să te focusezi. Prea multe piețe, prea multe produse…Așa am pierdut bani și timp.
Bestjobs crește frumos, nu am avut nici un moment intenția reală să facem exit.
Firește, există mai tot timpul discuții între jucători referitoare la preluări sau absorbții, dar acum nu e momentul, mai avem multă treabă.

Sufăr foarte tare la eșec, nu trec ușor peste el

Business-ul și managementul afacerilor publice, politica, au fost tot timpul pasiunile mele. Sunt atent la tot ceea ce se întâmplă, fără a avea intenția de a intră în politică, pentru că nu poți să faci mai multe lucruri bine.
Nu sunt legat de bani, sunt în schimb legat de maximizarea rezultatelor. Nu știu ce să fac cu banii, dar mă interesează să fie mulți (râde). E o măsură a succesului. Nu știu de unde vine spiritul meu competitiv, această dorință de rezultate – sufăr foarte tare la eșec, nu trec ușor peste el, competitivitatea mea e foarte profundă.

Dar dacă operăm buba și facem din broască un prinț?

Am avut experiențe dure pe piețele externe (Polonia, Bulgaria etc), în eforturile noastre de a ne extinde.
Noi am crezut că ne vom extinde ușor. Dar nu e așa, toți au liderii lor de piață, față de care trebuie să te diferențiezi.
E un proces de învățare această extindere pe piețele internaționale, care nu e deloc ușoară. Aveam birouri peste tot, ceea ce a fost iarăși o greșeală. În industriile tinere, cu tehnologie, cu o vechime de maximum zece ani, nu găsești ușor consilieri – cei care știu aceste lucruri le fac ei înșiși, iar noi a trebuit să învățam singuri.
Înainte aveam echipe peste tot în Europa de Est, în procesul de extindere, și dădeam salarii și alergam că nebunul în 6-7 țări. Acum am simplificat – facem același business, dar fără deplasări, fără echipe, fără birouri, o facem din România.
Acum mă focusez pe BestJobs. Deși ne intră în atenție tot timpul business-uri bune de investit, puțin riscante, dar care au o câte o bubă, și nu ne putem abține să nu gândim – oare nu putem opera această bubă și să facem din broască un prinț? După cum spuneam, nu e simplu să stai focusat (râde).
 

CategoriesNumarul 9

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *