C

Cluj Startups. Locul în care zicala „unde-s mulți, puterea crește” chiar funcționează. Și îi convinge și pe alții

Cluj Startups este o organizație de voluntari care ajută la creșterea și susținerea ecosistemului de startup-uri din Cluj, creând evenimente educaționale, evenimente de networking și prezenând mai departe oportunitățile de investiții – fie fondurilor, oamenilor din exterior spre local, fie încercând să conecteze startup-urile care au nevoie de investiții cu alți oameni din network-ul organizației, din afara Clujului.
Mircea Vădan este tech antrepreneur, startup mentor și organizator de evenimente pentru comunitatea Cluj Startups. Colaborează cu TechHub pe zona acelerare de la MVP Academy, iar în Cluj oferă consultanță pentru firme de IT care dezvoltă produse, asigură product management, cursuri și workshopuri. „Mai am un proiect de tech-matching: dacă înțeleg care e nevoia ta ca firmă ce caută dezvoltatori, pot să te conectez cu firmele din Cluj care ar putea să te ajute concret pe problema ta – e vorba deci de matching între două nevoi, pe zona de tehnologie”.
Mircea este acum în plină dezvoltare a acestei idei și a avut discuții cu oameni și firme din București, Iași și Chișinău, în dorința de a aplica acest model la nivelul întregii Românii.
Ce ți se poate întîmpla dacă intri la Cluj Startups
Cu Mircea Vădan m-am întâlnit în centrul vechi al Clujului, într-o clădire istorică, cu o curte superbă, în care funcționează Cluj Cowork, un spațiu comun de lucru.
„Avem legături cu toți stake-holderii din Cluj din zona de startup-uri și ajutăm și acceleratoarele în promovarea evenimentelor lor, prilej foarte bun pentru startup-uri să facă rost de finanțare”, ne spune Mircea Vădan, fondatorul și animatorul acestei comunitati de business și profesionale.
„Un startup care vrea să între în comunitatea noastră poate intra foarte ușor în pagina de facebook, unde sînt postate toate evenimentele, oportunitățile – apoi ne putem întîlni să vedem care sînt necesitățile acestuia, este prins mai apoi într-o bază de date și este pus în contact cu persoana care îl poate ajuta mai departe. Sau intră în programul de mentoring – cu mentori din rețeaua noastră, cu care am stabilit legături solide în acești 5 ani de la înființarea Cluj Startups, dispuși să vină ca voluntari să ajute un startup”.
„În general nu este rolul nostru să dăm feed-back. Noi putem spune – uite asta e bună, aici poate n-o să meargă, sau ai putea avea succes, dar până la urmă e responsabilitatea celui care a pornit businessul să facă ce crede de cuviință cu informația respectivă, oferită de noi”.
Acum suntem 15 membri activi, cu diverse responsabilități
Cluj Startups este un agregator, o comunitate și un facilitator de networking, dar nu neapărat un judecător și nici nu dorește să își asume un asemenea rol. Dacă e nevoie de accelerare, piața oferă suficiente oportunități, dacă e nevoie de fonduri pentru investiții și creștere, există alți actori. Rolul principal al Cluj Startups este de a pune lucrurile cap la cap, de a face legăturile.
La momentul de față sunt în contact cu 100-150 de startup-uri. „Ne-am înființat în 2012 ca un ONG, iar pînă anul trecut eram doar 2-3 oameni și făceam lucrurile așa cum simțeam noi că e nevoie, dar de anul trecut suntem mai organizați și acum suntem vreo 15 membri activi, cu diverse responsabilități”.
Membrii ong-ului lucrează fără plată și acordă săptămânal între 4-6 ore acestei idei și celor care au nevoie de ei.
Nu aveam cu cine vorbi, toți erau in Outsourcing și multinaționale
Povestea Cluj Startups este simplă – a apărut dintr-o nevoie. Cinci clujeni oameni care inițiaseră startup-uri au simțit nevoia să se adune pentru a se spijini unii pe alții. „Nu mai știam pe alții cu care să vorbim despre ce facem noi, toată lumea era în outsourcing și IT. Am decis să facem un grup mic și încet-încet s-au tot adunat doritori, așa am ajuns acum către 2000 de oameni în rețeaua noastră, implicați pe diverse canale de lucru și de interes”, ne spune Mircea.
Ce crede despre viitor? „Există o intensificare a lansării de startup-uri în România, asta e clar – este convins Mircea Vadan -, există însă și multe care nu ies pe radar, afli de ele mai tîrziu. Există un interes clar și din partea firmelor care fac product management, am văzut și o maturizare a sistemului, apar tot mai multe startupuri B2B în loc de B2C, oamenii și-au dat seama că faci bani mai repede în zona B2B, mă aștept ca acest fenomen să se dezvolte. În 2012-2014 erau multe startup-uri de consumer”.
Ce fel de startup vrei să pornești?
La lansarea unui startup, este esențială bariera de intrare în piață – dacă bariera e jos, e mai ușor de lansat un marketplace, bariera e joasă în acest domeniu, cu WordPress sau o altă platformă pentru marketplace, la care se mai schimbă ceva pe ici pe colo, poate fi pusă în piață, și chiar dacă are o component tehnologică e un startup de business development și de marketing. Apoi putem vorbi de startup-uri care au nevoie și de tehnologie bună și de marketing susținut, în mare parte vedem SaS-uri subscription based.
Și avem și mai puține, e drept, startup-uri mai inovative de pe zona de AI, IoT, Healthcare. „Industria de IT, din ce observ – ne spune Mircea -, ar trebui să fie conectată cu alte industrii, e un mic hiatus care trebuie să dispară. Trebuie să vedem problemele și din alte industrii – să fim mai conectați la domeniul financiar, de exemplu, la agritech, la zona de healthcare, de transportation, de educație – acolo sînt problemele”.
IT-ul poate să ofere soluții aproape la orice, dar trebuie să se conecteze cu alte industrii pentru a vedea care sunt problemele. „Simt că noi trebuie să facem așa – să luăm un business developer din acea industries și să creăm un produs după viziunea sa, după creativitatea sa, dar care să rezolve o problema concretă pe care cel din industria respectivă să o semnaleze”.
Mircea Vădan crede că există mult potențial aici și are în intenție de a organiza evenimente de conectare. „Să aduc firme din industriile IT și cele din industriile terțe să prezinte problemele lor, pentru care au nevoie de soluții tehnice – este tot un matching tehnologic”.
Firmele românești de IT vor trebui să evolueze pe trei direcții
Se dezvoltă o tot mai mare tendință a firmelor IT de a lucra pe produse și de a-și adapta business model-ul, de a se pregăti dinainte pentru shift-ul care va să vină, pentru că relevanța noastră pe outsourcing e în scădere față de acum câțiva ani. Firmele se gîndesc deja la alt model pe business, de development.
„Industria noastră, peste vreo 3-5 ani, va evolua pe trei direcții:

  • firmele care fac outsourcing și-au optimizat costurile și rezistă
  • specializarea pe o anumită tehnologie, să fii expert în machine learning, Internet of Things (IoT) sau Artificial Inteligence (AI). (să se știe că aici găsești specialiști foarte buni pe tehnologia respectivă și vor veni clienți din Europa și din lume pentru expertiza ta – un knowledge adânc și verticalizat)
  • și product development, product management: să ai un proces clar de product development și product management în așa fel încât să poți lucra pe produse pentru client sau în joint-ventures.

Acum avem vreo 90% outsourcing și câte 5% din celelalte două, dar cred că se va ajunge la 60% și câte 20% din celelalte două”, este previziunea lui Mircea Vădan.
Bazat pe experiența din acceleratorul MVP Academy, cu care lucrează, pe cea din workshop-uri și din produsele pe care le-a dezvoltat, Mircea își propune în viitorul imediat elaborarea unui curs de product management pentru oamenii din IT care vor să devină product manageri sau pentru firmele care vor dori să își pregătească oamenii pe această direcție și își asumă un cost de educare pentru ei.

CategoriesNumarul 5

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *