C

Cum faci să nu-ți sară angajații din barcă atunci când marea va deveni agitată

Satisfacția angajaților la locul de muncă și impactul asupra climatului organizațional:
Care sunt așteptările noastre în raport cu locul de muncă? De ce contează pentru angajator? Cum îi influențează afacerea? Iată câteva întrebări la care ne-am propus să răspundem în cele ce urmează în încercarea de a determina care este legătura între satisfacția angajaților și performanța unui business.

Pentru unii angajați răspunsul la întrebarea „Cum arată jobul ideal?” înseamnă descoperirea și urmărirea unei pasiunii, în vreme ce alții consideră că locul de muncă perfect este definit de ușurința prestării lui și recompensa de natura financiara primită.
De-a lungul timpului, însă, studiile au arătat că nu doar urmărirea pasiunii sau a remunerației îl face fericit pe angajat, ci un cumul de factori externi și de nevoi psihologice satisfăcute, iar în acest context, misiunea angajatorului, de a își mulțumi angajatul, devine din ce în ce mai complexă.
Din perspectiva psihologiei muncii, motivația este definită ca sumă a energiilor interne și externe care inițiază, dirijează și susțin un efort orientat spre un obiectiv al organizației, care va satisface simultan și trebuințele individuale (Robbins, 1998).
Așadar, relația motivație-satisfacție la locul de muncă joacă un rol important în cadrul fiecărui job, iar dacă nu există, este cel mai bun motiv pentru renunțare și lipsă de productivitate.
39% din capacitatea de muncă este atribuită unui grad înalt de satisfacție la serviciu
Așa cum arată numeroase studii, performanța organizației este strict legată de satisfacția angajaților. Respectiv, 39% din capacitatea de muncă este atribuită unui grad înalt de satisfacție la serviciu. Ca și beneficii directe pentru companie, cu cât angajații sunt mai mulțumiți de jobul lor,
cu atât se îmbunătățește gradul de retenție a angajaților, crește productivitatea, se reduc costurile de recrutare și formare a personalului, crește calitatea produselor sau serviciilor ce vor contribui la satisfacția și loializarea clienților companiei.
Pentru angajați, aceasta presupune să lucreze din plăcere, o atitudine pozitivă față de provocările aduse de locul de muncă, dar mai ales o sănătate psihică și o stare de bine generală, care contribuie, în cele din urmă, la imaginea companiei în exterior.
În general, analiza gradului de satisfacție al angajaților te poate ajuta:
– Să cunoști mai bine situația din cadrul companiei.
– Să controlezi constant stadiul activităților.
– Să aduci îmbunătățiri în timp real și în conformitate cu necesitățile pieței.
– Să sporești randamentul angajaților și să crești productivitatea.
– Să preîntâmpini fluctuația de personal.
– Să ai produse mai bune și competitive
Ultimele cercetări în domeniu indică faptul că andajații fericiți sunt cu 10-12% mai productivi față de cei care nu sunt mulțumiți de locul de muncă. La nivelul companiei, acest lucru se traduce printr-o rată mai mare de retenție și profit.

Care sunt elementele esențiale de analiza satisfacției angajaților?

1. Satisfacția în raport cu jobul avut: Pentru a se simți împliniți, oamenii trebuie să trăiască un sentiment de mulțumire și plăcere în raport cu activitățile lor zilnice.
2. Satisfacția în raport cu relațiile de muncă: Raportul relațiilor între colegi poate influența modul în care acționează un angajat.
3. Satisfacția în raport cu managementul: Dacă angajații nu cred că sunt „conduși” efcient sau nu au încredere în manageri, le va greu să se simtă împliniți cu ceea ce fac.
4. Satisfacția în raport cu clientul final: Este important ca echipa să știe că munca ei contează. Știind că alții sunt la rândul lor mulțumiți de produsul sau serviciul la care ai contribuit in uențează pozitiv evoluția angajaților.
Orice angajator, care își apreciază salariații, le cere constant feedback și ia în considerare (în unele cazuri chiar acționează) propunerile sau eventualele nemulțumiri. În același mod, ideal, angajatul comunică persoanelor din management sau cu putere de decizie cât mai deschis ce anume își dorește sau cum ar îmbunătăți modul de lucru sau procesele interne, pentru un grad ridicat de mulțumire în relația acestora.
Și, totuși, care sunt factorii care determină un grad ridicat de satisfacție la muncă?
Conform unui studiu realizat de SHRM (Society for Human Resource Management) în 2015, topul celor mai întâlnite cerințe ale angajaților în raport cu satisfacția la locul de muncă se prezintă astfel:
1. Respectul angajatorului. Cel mai important factor corelat cu satisfacția la locul de muncă îl reprezintă respectul angajatorului față de angajații de toate nivelele, peste 67% din angajați considerând că un angajator care nu își tratează egal angajații nu este unul la care să își dorească să continue să lucreze.
2. Cultura organizațională și apartenența la valorile acesteia. Cu toate că angajații oferă destulă însemnătate veniturilor personale de la sfârșitul lunii, al doilea cel mai important factor care contribuie la satisfacția lor îl constituie cultura organizațională și apartenența la aceasta. Nevoia de confirmare a credințelor și aspirațiilor comune, precum și aprecierea respectării acestor valori contează mult pentru angajatul modern.
3. Câștigurile, financiare sau complementare. Beneficiile, în totalitatea lor, au ocupat a treia poziție în topul factorilor importanți pentru angajați, cu o pondere de peste 60% considerându-l foarte important. De apreciat este faptul că nu doar salariul reprezintă un factor motivant, ci și beneficiile oferite de angajator: asigurare medicală, asigurare de viață, beneficii pentru persoanele în întreținere (grădiniță, bonusuri la nașterea unui copil), abonament la sală, ieșiri în oraș sponsorizate de firmă, șamd.
4. Stabilitatea. Siguranța locului de muncă ocupă locul patru în topul realizat de același studiu, urcând de pe locul cinci, în 2014, antrenat și de schimbările condițiilor economice prezente. 58% dintre respondenți au considerat că este foarte importantă stabilitatea locului de muncă ocupat, cu toate că în cazul unei insatisfacții repetitive ar renunța la această siguranță.
5. Demonstrarea abilităților și încrederea managementului. Locul cinci este dezbătut între oportunitatea de a își demonstra cunoștințele și abilitățile și încrederea între angajați și manage- ment. Cât de confortabilă este comunicarea internă, cum se simte în raport cu superiorii și colegii contează mult pentru peste 55% dintre respondenți, iar valorificarea cunoștințelor acestora și evoluția pe scara ierarhică a companiei adună aceeași proporție de respondenți.
Atenția la nevoile angajaților nu este un moft al secolului curent. Cu cât reușiți din timp să stabiliți un protocol în acest sens, cu atât veți crește șansele de a păstra în companie oameni loiali și dedicați care nu vor sări din barcă atunci când marea va fi puțin agitată.

CategoriesNumarul 2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *